The hottest band in the world


Ännu en gång. För fjärde gången ska jag imorgon söndag stå framför scenen och beskåda några av min barndoms idoler. Bandet som kallats världens största rockband, Kiss. Paul och Gene med följe är på Europa-turne' och stannar till i Oslo för en konsert på Spektrum. Nu har dock endast halva bandet bestått från tiden för min uppväxt medan andra halvan med jämna mellanrum ersatts av olika anledningar. Ace Frehley, Peter Criss, Vinnie Vincent, Mark St John och Bruce Kulick har alla passerat revy. Musiken var som bäst innan Kiss börjat anpassa sig. När de gjorde opolerad rock och var ett fenomenalt live-band på väg uppåt. Innan discodoftande popslingor fyllde både Dynasty och Unmasked. Kanske hade magin kring bandet börjat skingras och en anpassning mot pop-listor var ett desperat försök att åter fånga publikens intresse. Allt detta hände dock innan jag var gammal nog att börja lyssna på Kiss. 

"Creatures of the night", sista skivan med smink. Tyngden tillbaka. Criss borta sedan länge och Frehley ersattes med Vinnie Vincent. Denne Vincent hyfsade till ljudbilden och Kiss lätt Kiss igen. Nu hade jag börjat lyssna på Kiss och var fascinerad av de häftiga låtarna från sjuttiotalet. Uppenbarligen räckte inte återgången till det gamla soundet att få fart på magin. Nästa drag. Kiss följande skiva skulle bli sminklös. "Lick it up" var ett ok album, inte mer. Kiss hade tappat masken och har sedan dess inte varit lika intressanta. Vincent fick sparken efter "Lick it up" och ljudbilden blev mindre rockig. Sedan sminket föll har bara ett album varit av större intresse, Revenge med Vincent som författare till flera av alstren. Tyngre. Bättre.

Imorgon kommer de fyra original-sminkningarna finns på scenen - Demon, Starchild, Spaceman och Catman. Bakom Spaceman finns dock ingen Frehley och bakom Catman ingen Criss. Kiss känns inte längre som ett rockband, snarare ett kommersiellt jippo. Ett ambulerande tivoli med nostalgiska attraktioner där Paul och Gene styr spakarna med järnhand. Hoppas Pauls röst håller och hoppas på många toner från det Kiss jag tyckte om som lågstadie-hårdrockare. "Gamla" Kiss finns fortfarande i mina spellistor.

Dags för den första av årets två nostalgitrippar



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Länge sedan

Gate D1 till evigheten

Hem