Inlägg

Visar inlägg med etiketten Österrike

Första gången...

Bild
...jag läst om e-barnvagnar ...jag sett elektrifierad väg  ...jag sprungit i Österrikiska alperna ...jag sträcklyssnat 20 poddar (dock en natts sömn mellan) ...jag åkt söderut på auto-bahn genom Tyskland utan stillastående bilkö Likt förra året, en resa med bil genom norra Europa med destination Alperna.  Några dagar på vägen utan stress. Började resan fredag, tänkte tidig start men var trött så bilen rullade inte förrän strax innan nio. E6, bron, Rødby-Puttgarten. Blev sent. Bokade rum i Ratekau, en liten by strax norr om Lübeck. Sov tungt. Tänkt tidig morgon men återigen senare än förhoppning. Dagens plan något diffus men kanske mot München och sen genom Österrike. Började åka och rulla poddar i högtalarna. Auto-bahn-stopp för frukost. De flesta av dessa etablissemang håller låg kulinarisk kvalitet. Några frukter och smörgåsar. Funderade och tittade på kartan. Sankt Anton. Namnet lät bekant. Skidort med fin fallhöjd. Hittade hotell och bokade två nätter. Helt plötsl...

Mozartkugeln

Bild
Gemensam nämnare Oscarstayett, medeltid, violin och choklad? Katedralens första skepnad  skuggade gränderna 774, fortet ståtade på kullen 1077, legendariska kompositören Mozart kom till livet 1756 och inspelningsplats för Sound Of Music som vann fem statyetter 1965. I flera århundraden har här tillverkats och ätits chokladdraperad marsipan i Mozarts namn. Salzburg. Tanken var snabb resa Karlstad via Frankfurt till Salzburg. Tanken höll inte. Planet från KSD inställt, buss till Gardermoen. Senare flyg Frankfurt och missad fortsättning. Slutligen på plats var klockan 18 slagen istället för 13. Vy över Salzburg gamla kvarter med katedralen i mitten och fästningen i bakgrunden Salzburg mäktiga katedral Mirabell-parken Skådeplats vid filmatiseringen av Sound Of Music  I filmen dansades det under dessa statyer... ...och runt denna staty av Pegasus En härlig stad i mindre format med anor från romartid. Katedralens första skep...