Upp igen

Andra gången det bär uppför från Durban till Pietermaritzburg. Comrades, världens största ultralopp som även detta året är slutsålt. Över 20 000 startplatser sålda. Sydafrikas motsvarighet till Vasaloppet. Ena året starten i Durban och målet 87 kilometer bort i Pietermaritzburg, uppe på en platå därav Uprun. Nästkommande år, Downrun 89 kilometer från Pietermaritzburg på platån till Durban vid havet. Folkfest längs banan. Sista målgång hyllas likt en segrare. Nationell teve-sändning från start tills dess att maxtidens tolv timmar är slagna. Mental kamp och fysisk prestation. Ett liv på en dag.

Hämtade nummerlapp igår och i påsen med diverse gratisprylar fanns även en guide av typen Comrades for Dummies. Läste banbeskrivingen där författaren starkt rekommenderade återhållsam löpning de första 25 kilometrarna då dessa bär uppför. Ytterligare 12 kilometer uppför väntar innan banans första halva är avklarad. 

Guide från 1961 - innan start

Gjorde mitt första Comrades år 2015. Även det ett Uprun. Reste då till Durban med tron att första delen bestod av motlut och den totala klättringen över banan var någonstans 800 positiva höjdmeter. Det visade sig att jag inte riktigt hade koll. Motluten var rejäla backar och totalen positivt uppåt landade på 1700.  Efter de första fyra milen var mina ben väldigt väldigt trötta och fungerade därefter endast hjälpligt uppför under de sista knappa fem milen. Utför Inga problem. Comrades är aldrig platt. Nästan nio mil av böljande asfalt. Höll ihop loppet hyfsat och fick god kunskap om banprofilen.

Bara en dag kvar och jag är osäker på mina ben. På min status. 2015 hade jag fina platta ben som åtminstone skulle klara några motlut. I år har jag tränat lite mer backe men inte riktigt skrapat ihop den mängd tempodistans jag önskat. Känt mig aningen seg de senaste dagarna och sovit mellan tio och elva timmar var natt. Tvivel hör till dagarna innan lopp och oavsett hur träningen snurrat kommer funderingarna. Jag måste trots allt hela vägen till Pietermaritzburg för att kunna ta bussen tillbaka till hotellet i Durban. Starten till toner av Chariots of fire. Magnifikt. Gåshud. Söndag 05:30. Durban. Vid lunch Pietermaritzburg vet jag vilken typ av ben jag har.

Redo





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Länge sedan

Gate D1 till evigheten

Hem