Dim sum

Sju dagar i Hong Kong passerar snabbt revy. Fyra dagar vardag med jobb en dags joggande på stig och två dagar helg. En vanlig vecka på kontoret med jobb, mat och träning som avslutades på Hong Kongs livliga gator. Något kortare än vanligt dock tack vare påsk. 


Centrala Hong Kong

Bara få exempel på äldre arkitetktur på Hong Kong Island


Majoriteten av husen på Hong Kong Island är höga

Vy över Hong Kong Island

Efter att varje huvudstadsbesök Svea upplevt stockholmarnas brist på uppförande, hänsyn och artighet i vårt enda tunnelstråk var det en fröjd att uppleva Hong Kongs motsvarighet. Kontrollerad stress och hänsynsfullhet. Människor i Hong Kong skaffar sig ingen anledning till förlåt eller ursäkta. De vet hur man fungerar i stora grupper och trånga utrymmen. Trots att asiaters syn på köande och hur man tar sig fram i trängsel kan uppfattas burdust har jag fortfarande ännu inte blivit vare sig knuffad eller överkörd av rullväska. Medans det brukar räcka med tio minuter i Stockholms tunnlar för att bli knuffad eller överkörd av bister min utan tanke på förlåt eller ursäkta. 
Tunnelbanan här är ren och fylld av information vilket gör att resandet flyter fint. Även för en vilsen turist. Säkerheten på topp med takhöga spärrar på varje perrong. Billigt. En femma svenskt räcker några stationer, en tia plus för en längre sträcka och en tjuga för att åka genom stan till förorten. Betala med Octopus, kort som laddas och betalning sker vid utpassering likt överallt runtom i världen. Parantes Stockholm då. Förutom att Octopus fungerar i tunnelbanan är det även giltigt betalmedel i butiker och affärer. Även i digital version för mobilen. En liten detalj har dock gjort mig aning fundersam. I Hong Kong verkar det möjligt att betala överallt utan old school dinero - Alipay, Google, Apple, Samsung Wallet, bankkort, kreditkort, mobil NFC; överallt förutom vid påfyllning av Octopus. Cash only. Finns säkert någon logisk förklaring som dock inte kommit till min vetskap. 
Vad gör att miljoners människor multiplicerat i Hong Kong klarar att tunnelbana tillsammans på ett trevligt sätt vad hundratusentals människor multiplicerat inte klarar i Sverige? Hur är det möjligt att i världens dyraste stad finns en ren, informativ, säker och för resenären billig tunnelbana när SL i Sverige tillhandahåller en informationsfattig, dyr dito som alltför ofta krånglar? 


Hög säkerhet och lättillgänglig information om riktning och anknytningar

Långa tåg och täta avgångar

Tydlig information även på tågen med lampor, pilar och indikator på vilken sida dörren öppnas

Självklart

Från flera håll rekommendation om kombinationen Hong Kong och dim sum. Uppenbarligen en specialitet i området. Nyfunnet sällskap och lokal kännedom gav en kväll med kinesiska smårätter på bordet. En trång liten lokal, hypad och välkänd, där de små stolsbreda borden stod mycket tätt. Blandning av turister, ex-pats och hong kong-bördiga. Enligt information är dim sum något som traditionellt sett äts till frukost eller lunch. Små knyten, bollar och rullar med varierande fyllning som oftast ångas eller kokas. Finns även friterade och stekta varianter. Beställs i små portioner om några få av varje. Som gjort för att delas.  Utvecklats till större koncept där alltfler restauranger serverar på heltid. Lite som tapas från smalt koncept, tilltugg att dela i baren till något alltiallo. Att kalla dim sum kinesisk tapas vore dock trist och ohederligt då dim sum är överlägset det europeiska plocket både i smak och fräschör. Inte alls lika fettdrypande, överlägsen smakpalett och innehållande mer grönt. Bästa plocket? Sushi, dim sum eller meze? 


Meny på turistanpassad restaurang med dim sum


Populärt ställe med snabb rotation av gäster

Sydafrika, Hong Kong, Sverige...


...och tio rätter dim sum som sköljdes ner med lokal IPA

Hong Kongs spårvagnar sedan 1904

Söndag i centrala Hong Kong var pick-nick. Filt på gräset eller kartong på trottoaren

Lyxbutiker på de oändliga shoppingstråken

Vistelsen avslutades med en Old Fashioned på Wooloomooloos takbar

Tre timmars kö för att lämna väskan på flygplatsen


Ytterligare tre timmar innan flyget lyfte. Datorsystemet ur funktion all hantering via telefon till annan ort

Den begränsade ytan och effektiva kommunikationer gör Hong Kong till ett perfekt resmål för en långhelg. Enkelt att förflytta sig och lätt att hitta. I mitt tycke bästa sättet att se Hong Kong Islands centrala delar, de dubbeldäckade spårvagnarna som rullat sedan början av 1900-talet. Vagnarna i sig en attraktion och andra våningen ger goda vyer över gatorna. Höga byggnader och få spår av det gamla koloniala. Modernt och trångt. 
Shopping finns på båda sidor om sundet. Affärer i alla nivåer i överflöd. Varuhusen och köpcentren finns i sådan mängd att 7-Eleven känns som en minoritet i jämförelse med lyxbutikernas numerär. Kina känt för billiga kopior. Hong Kong är bland kineser känt för produkter i original och nyrika kineser älskar shopping. Dyra lyxmärken över allt annat. 
Lättillgänglig natur med ett myller av stigar där Victoria Peak lockar flest. Vill man inte gå eller jogga upp finns den berömda spårvagnen som kryper upp längs bergssidan.

Hong Kong världens skönaste höghus-djungel efter Tokyo?

Veckan slut. På väg från fukt till kyla. 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Länge sedan

Gate D1 till evigheten

Hem