Första gången...

...jag läst om e-barnvagnar...jag sett elektrifierad väg 
...jag sprungit i Österrikiska alperna
...jag sträcklyssnat 20 poddar (dock en natts sömn mellan)
...jag åkt söderut på auto-bahn genom Tyskland utan stillastående bilkö

Likt förra året, en resa med bil genom norra Europa med destination Alperna.  Några dagar på vägen utan stress. Började resan fredag, tänkte tidig start men var trött så bilen rullade inte förrän strax innan nio. E6, bron, Rødby-Puttgarten. Blev sent. Bokade rum i Ratekau, en liten by strax norr om Lübeck. Sov tungt. Tänkt tidig morgon men återigen senare än förhoppning. Dagens plan något diffus men kanske mot München och sen genom Österrike. Började åka och rulla poddar i högtalarna. Auto-bahn-stopp för frukost. De flesta av dessa etablissemang håller låg kulinarisk kvalitet. Några frukter och smörgåsar. Funderade och tittade på kartan. Sankt Anton. Namnet lät bekant. Skidort med fin fallhöjd. Hittade hotell och bokade två nätter. Helt plötsligt var det diffusa borta och jag hade möjligheten att klämma in ett långpass imorgon söndag. Incheckning Livigno var måndag. Ändrad rutt, skippade via München och styrde auto-bahn-sjuan söderut.


Elektrifierad auto-bahn

Vissa stigar aningen kärva på långpass i Sankt Anton

Andra stigar väldigt branta. En kille i vita kortbyxor på stigen mitten högt vänster

Men många var de som slingrade sig vackert över gröna bergssidor


Thomas Wassberg och Evy Palm - "vanligast"
Jonas Colting och Björn Ferry - mest frispråkiga


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Länge sedan

Gate D1 till evigheten

Hem