Tillbaka till plan


Om några timmar går Maiden upp på scen Ullevi, Sveriges musikaliska nationalarena. Även om Maiden är ett av mina absoluta favoritband är jag övertygad om att dessa engelska herrar inte kommer överglänsa vad jag skådade på samma scen för två veckor sedan. Då, en överinspirerad Håkan Hellström framför en rekordstor allsjungande publik i toppform. Musikalisk leverans av yppersta världsklass uppbackad av legenderna Taube och Thåström samt de skönsjungande kraftstämmorna Sey och Bryant. Lika övertygad är jag om att de heller inte kommer överträffa sig själva, version 2008 från samma scen. Turné Somewhere Back In Time, en rundresa med klassika kavalkader. Underbar låtlista som levererades med inspirerande precision. Båda dessa konserter tillhör mina absoluta favoriter, från de första pipande öronen 1986 till dags dato.

Maiden brukar tillägna stor del av sina albumkonserter att framföra nya nummer. Låtar som ännu inte spelats genom flera turnéer, slipats på och putsats till högglans. Därav mina tvivel om större upplevelse än ovan nämnda konserter. Book Of Souls är ett mycket kompetent stycke metal och minglar bland Maidens största alster. Brave New World är ännu ett starkt album. Såg en konsert under dess albumturné i Roskilde år 2000. Konserten var sisådär. Antagligen mest beroende på att det var Dickinsons första snurra efter avhoppet några album tidigare och jag hade en förhoppning om en best-of som grusades då stommen i låtlistan var hämtad från just Brave New World.

Såg även The Final Frontier World Tour på Ullevi. Samma känsla där som Roskilde, nya låtar behöver lite puts och glans. Nu vet jag hur Maidens albumturer fungerar och illusionen om en ren odyssé av klassiker har falnat. Har fått nys om att en av de stora idag är en av de oputsade från Roskilde.

Always look on the bright side of life....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gate D1 till evigheten

Gran Col Ferret

Dårskap och dröm